Пятница, 22 ноября 2024 г.

Именины: Aldis, Alfons, Aldris

Latvijas Sabiedriskie Mediji

Preses relīzes

Latvijas Radio aizvadījis izaicinājumiem pilnu gadu

 

Latvijas Radio kopējie ieņēmumi 2022. gadā bija 13,06 miljoni eiro un kopējās izmaksas 13,36 miljoni eiro, noslēdzot finanšu gadu ar 293,9 tūkst. eiro zaudējumiem. Valsts dotācija 2022. gadā veidoja 95,1% no ieņēmumiem jeb 12,16 miljonus eiro, liecina Latvijas Radio auditētais un kapitāldaļu turētāja – Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) – apstiprinātais gada pārskats par 2022. gadu.

2022. gada Latvijas Radio izmaksas galvenokārt veidoja satura veidošanas izmaksas 8,92 miljonu eiro apmērā (66,77%), apraides izmaksas 2,1 miljons eiro (15,7%) un autoratlīdzības izmaksas 731,9 tūkstošu eiro apmērā (5,5%). Administratīvās izmaksas bija 539 tūkstoši eiro jeb 4,03% no kopējo izmaksu apjoma.

2022. gada nozīmīgākie ieguldījumi investīcijās ir  paveiktais projekts Latvijas Radio 1. skaņu ierakstu studijas režijas modernizācijā un analogās pults nomaiņa pret digitālo, kā arī 2. skaņu ierakstu studijas remontdarbu un ēkas logu restaurācijas un nomaiņas projekta īstenošanas uzsākšana.

“Kopējo saimniecisko darbību Latvijas Radio 2022. gadā ir noslēdzis ar zaudējumiem 293,9 tūkst. eiro apmērā. Šāds rezultāts pārskata gadā ir saistīts ar tādiem ietekmējošiem faktoriem kā apgrozījuma pieaugumu un attiecīgi arī augstākām satura ražošanas izmaksām, lielāku autortiesību maksājumu apmēru Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūrai/Latvijas Autoru apvienībai (AKKA/LAA) un Latvijas Izpildītāju un producentu apvienībai (LaIPA), kā arī ar augstākām izmaksām komunālajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar telpu uzturēšanu un kuri netika kompensēti no valsts budžeta. Tā kā izmaksu pozīcijas turpina pieaugt arī 2023. gadā tiek apzinātas izmaksu samazināšanas iespējas, lai uzlabotu kopējo saimnieciskās darbības rezultātu”, skaidro Latvijas Radio valdes loceklis finanšu pārvaldības jautājumos Ģirts Helmanis.

 

Latvijas Radio valdes priekšsēdētāja Una Klapkalne uzsver: „Lai gan Latvijas Radio ir paveicis 2022. gadā stratēģijā un darba plānā iecerētos darbus, pagājušais gads ir ienesis būtiskas korekcijas un papildus darba apjomu gan satura veidotāju, gan tehnisko un atbalsta funkciju sniedzējiem. Karadarbības Ukrainā un ar to saistītā plašā jautājumu loka atspoguļošana un tehniskā nodrošināšana ir viennozīmīgi bijis grūtākais un sarežģītākais darbs no visiem aspektiem. Arī Saeimas vēlēšanu atspoguļojums ir bijis izaicinošs un prasījis lielu ieguldījumu. Tāpat noteikti jāizceļ Latvijas Radio 2022. gada multimediju satura attīstība un digitālā klātbūtne dažādās komunikācijas platformās  – kā svarīgākais jāmin Latvijas mobilās lietotnes ieviešana, ko 2022. gada nogalē izmantoja jau vairāk nekā 20 000 lietotāju.”

 

Latvijas Radio 2022. gadā joprojām bija stabils tirgus līderis starp Latvijas raidstacijām ar 35,02% tirgus daļu. Kopējā Latvijas Radio kanālu sasniegtā auditorija bija 751 tūkstotis klausītāju nedēļā jeb teju puse Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 – 74 gadiem. Kantar auditorijas pētījuma dati liecina, ka visklausītākais radio, vērtējot pēc klausīšanās laika daļas, ir latviešu populārās mūzikas raidstacija Latvijas Radio 2, nedēļā sasniedzot 445,59 tūkstošus lielu auditoriju, bet trešajā vietā ir informatīvi analītiskā programma Latvijas Radio 1 (329,12 tūks. klausītāju nedēļā), kas pērn uzrādījusi pozitīvu izaugsmes tendenci, iegūstot nepilnus 8 tūkstošus jaunu klausītāju.

Latvijas Radio veidotais saturs sociālajos tīklos un audio satura straumēšanas platformās ievērojami aug. Piemēram, podkāstu platformās vidējais klausījumu skaits mēnesī dubultojies (no 137,7 tūkstošiem mēnesī 2021. gadā līdz 305,6 tūkstošiem 2022. gadā), un tā pārliecinoši kļuvusi par visstraujāk augošo digitālo platformu Latvijas Radio satura virzīšanai.

Latvijas Radio 2022. gada pārskats pieejams šeit: https://ej.uz/gadaparskats2022

 

2023. gada plāni

2022. gada 24. februāris izdarīja būtiskas izmaiņas Latvijas Radio programmu dienaskārtībā. Arī 2023. gadā šī prioritāte nav mazinājusies, un Latvijas Radio turpinās nodrošināt pastāvīgo korespondentu Ukrainā un gatavot pilnvērtīgu saturu aktuālo notikumu operatīvam atspoguļojumam.

2023. gadā Latvijas Radio turpinās darbu pie kvalitatīva satura piedāvājuma, īpaši akcentējot ziņu, analītisko un pētniecisko žurnālistiku, tādējādi veidojot vēl dinamiskāku un daudzveidīgāku saturu.

2023. gadā plānots apgūt kapitālieguldījumiem paredzētos resursus, noslēdzot darbu pie Latvijas Radio ēkas logu restaurācijas un nomaiņas projekta, kā arī ieviešot jaunus, inovatīvus risinājumus satura ražošanā. Tiek plānoti arī 3. skaņu ierakstu studijas remonta darbi.

Kopumā salīdzinājumā ar 2022. gadu Latvijas Radio investīciju plāna apmērs 2023. gadam saruks par 249 tūkst. eiro vai 23%, turklāt saistībā ar patēriņa cenu straujo pieaugumu plāna īstenošana var notikt nepilnā apmērā.

Lai arī ik gadu Latvijas Radio finansējums pieaug, tomēr tas joprojām ievērojami atpaliek no vidējā Eiropas sabiedrisko mediju finansēšanas līmeņa un papildus piešķirtais finansējums valsts budžeta prioritaro pasākumu ietvaros tiek atbastīts daļēji tikai atsevisķās jomās, piemēram, tehnoloģijām un infrastruktūrai vispār netiek piešķirts. Tādēļ SEPLP vadītā darba grupā turpinās piemērotākā risinājumaizvērtēšana sabiedrisko mediju finansēšanas modeļa maiņai, kas nodrošinātu neatkarīgu, atbilstošu un prognozējamu sabiedrisko plašsaziņas līdzekļu finansējumu un piecu gadu laikā sasniegtu Eiropas vidējam finansējuma līmenim līdzvērtīgu apjomu, tādejādi nodrošinot sabiedrisko mediju politisko neatkarību un darbības pastāvību.

 

Par Latvijas Radio

Latvijas Radio ir lielākais programmu producents Latvijā.  Radio veido piecas programmas: Latvijas Radio 1 (trešais klausītākais kanāls Latvijā), Latvijas Radio 2 (visklausītākā radio stacija Latvijā), Latvijas Radio 3 – Klasika (vienīgais klasiskās mūzikas kanāls Latvijā), Latvijas Radio 4 – Doma laukums (kanāls mazākumtautību valodās), jauniešu multimediālā platforma Latvijas Radio 5 – Pieci.lv. Tāpat Latvijas Radio retranslē Latvijas Radio 6 – NABA. Latvijas Radio saturs pēc pieprasījuma pieejams arī podkāstu straumēšanas vietnēs un Latvijas Radio mobilajā lietotnē.

 

Papildu informācijai:

Liene Pālēna

Latvijas Radio

Galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste

Tālr.: +371 26104145

E-pasts: liene.palena@latvijasradio.lv