Продолжаем познавательные уроки латышского языка с преподавателем Инесе Розе.

Inese: Labrīt! Esiet sveicināti!

Andrejs: Labrīt, dārgie klausītāji! В прошлом выпуске мы говорили о празднике Miķeļi.

Inese: un es atcerējos, ka ap Miķeļdienu uzzied un tagad vēl zied puķes – Miķelītes.

Andrejs: Miķelītes? Kas tās ir?

Inese: Miķelītes jeb ziemasteres - астра ромашковая. Многолетнее растение – daudzgadīgs augs. Miķelītes ir rozā, zilā un violetā krāsā. Tā kā rīt ir Skolotāju diena, varam šīs puķes dāvināt skolotājiem!

Andrejs: O, Inese, apsveicu jūs Skolotāju dienā!

Inese: Mīļš paldies!

Andrejs: Но почему наша тема сегодня – Skolotājs vai privātskolotājs?

Inese: Tāpēc ka šīs profesijas atšķiras. Skolotājs strādā skolā. Kur strādā privātskolotājs?

Andrejs: Nezinu. Varbūt kursos? Kas ir privātskolotājs?

Inese:  privātskolotājs jeb mājskolotājs – репетитор. Piemēram, es esmu privātskolotāja. Порой в объявлениях так и пишут – meklēju repetitoru. Taču parasti ‘repetitors’ ir teātra darbinieks, kas māksliniekiem, baletdejotājiem palīdz iestudēt lomas, partijas.

Andrejs: Iestudēt lomas – разучить роли, поготовиться к исполнению ролей. Man ir jautājums. Ko vēl var iestudēt? Что еще можно разучить?

Inese:  iestudēt var lugu, deju, izrādi, koncertu – t.i. jebkuru priekšnesumu.

Andrejs: priekšnesums – выступление. Iestudēt priekšnesumu – разучить номер, поготовиться к выступлению.

Inese: Bet privātskolotājs piedāvā un vada privātstundas.

Andrejs: piedāvā un vada privātstundas – предлагает и проводит частные уроки.

Inese:  Runājot par skolotājiem – arodskolā arī strādā skolotāji, bet kursos, augstskolā, tehnikumā - pasniedzēji.

Andrejs: pasniedzējs – преподаватель. Pasniedz augstskolā – преподает в вузе. Vai jūs esat arī pasniedzēja?

Inese:   kādreiz es biju pasniedzēja.

Andrejs: а как сказать – коллеги по цеху? Люди, работающие в одной отрасли? Ведь и учителя, и преподаватели работают в образовании.

Inese:   коллега по цеху – amatbrālis, amata brālis. Pasniedzējs un skolotājs ir amatbrālis, amata brāļi, pedagogi.

Andrejs: выходит, ‘amats’ – не только должность и ремесло, но и профессия?

Inese:   amats ir arī profesija, jebkurš kvalificēts darbs.

Andrejs: ‘amats’ – профессия, любая квалифицированная работа.

Inese:   kā jūs domājat – kādas rakstura īpašības noder skolotājam?

Andrejs: какие черты характеры пригождаются учителю? Pacietība! - терпение!

Inese:   jā, pirmām kārtām / vispirms pacietība. Otrām kārtām – augsta atbildības sajūta, godīgums, radošums.

Andrejs: Во-первых – терпение. Во-вторых – высокое чувство ответственности - augsta atbildības sajūta, честность - godīgums, креативность - radošums.

Inese:   taču arī pedagogiem ir grūti izdzīvot bez humora izjūtas, it īpaši skolā.

Andrejs: visiem grūti! Laba humora izjūta – чувство юмора – ir vajadzīga visiem!

Inese:   es  tev piekrītu! Profesionālisms un kompetence arī ir vajadzīgi visiem!

Andrejs:  Kompetence – компетентность.

Inese:   parunāsim par darbībām. Darbība – действие. Ko dara skolotājs?

Andrejs:  māca savu priekšmetu – учит свой предмет, dod uzdevumus – дает задания, pārbauda mājasdarbus un labo kļūdas - проверяет домашние работы и исправляет ошибки.

Inese:   skolotājs arī palīdz un atbalsta – помогает и поддерживает. Skaidro mācību vielu – объясняет учебный материал. Skolotājs rāda piemēru ar savu uzvedību.

Andrejs:  учитель показывает пример своим поведением.

Inese:   skolotāji audzina un veido nākotnes sabiedrību.

Andrejs:  учителя воспитывают и создают общество будущего.

Inese: Skolotāju dienā varam godināt (чествовать) skolotājus, pateikties par viņu ieguldījumu.

Andrejs:  godināt skolotājus - чествовать учителей, pateikties par viņu ieguldījumu - поблагодарить за их вклад.

Inese: skolotāji audzina skolniekus, bet ko dara dārznieki un zemnieki?

Andrejs:  arī audzina, tikai kokus, dārzeņus un augļus!

Inese: nē, šeit būs cits vārds – audzē. Audzināt – воспитывать, audzēt – растить.

Andrejs:   zemnieks audzē kokus, dārzeņus un augļus!

Inese: un ja jums ir bērni, jūs audzināt bērnus.

Andrejs:  es sapratu! Audzina audzinātāja – воспитательница.

Inese: jā, tā ir! Bet mums ir laiks atvadīties. Mūsu nākamā tēma – laiks rudenī.

Andrejs: Paldies par uzmanību!

Inese: Uz redzēšanos, mīļie klausītāji!